Forumİzmir'e Yakışan Kültür Merkezi İhtiyacı  Yeni Konu 

2 yıl sonra kültür merkezi geldi ama 'eyle' geldi

09 Aralık 2009

hurkus

BİRİ BİZİ DURDURSUN!.. – PERVİN MISIRLIOĞLU E.


Türkiye`de gerçek anlamda inşa edilen ilk konser salonu İzmir Devlet senfoni Orkestrası’ nın yeni yuvasını coşkuyla karşılayan`böyle bir şık yapının varlığına “Hâlâ inanamıyoruz. “Rüyada mıyız, acaba bu güzel rüyadan uyanacak mıyız?” diyenlere duyurulur…

Bu gece bu rüyadan uyandık hep birlikte. Çünkü gerçekten modern tasarımı ve akustik yapısı ile övgüyü hak eden Ahmet Adnan Saygun Sanat Merkezi’nde İranlı Keman Virtüözü Farid Farjad Konseri ile büyük bir şok yaşatıldı hepimize.

Rahmetli eski Belediye Başkanı Ahmet Piriştina’nın başlattığı, Başkan Aziz Kocaoğlu’nun başarı ile tamamladığı bu kültürel mabedimiz bu gece ırkçılığa bayrak açtı.

AASSM’ine 06-Aralık-09 Pazar akşamı saat 20.00 deki konser için bir saat öncesinden gelmiştik. Keyfimizce gezer, inceler, resim galerilerini ziyaret ederiz diye düşünmüştük. Sanat Merkezinin havasını koklar, şehrimizin en yeni gurur kaynaklarından biri olan bu kültürel atmosferi hissetmek istemiştik. O kadar hoşlanmıştık ki dıştan görünüşünü bile defalarca fotoğraflamıştık sanat merkezinin. Üçkuyular semtimizin eski troleybüs garajının böyle güzel değerlendirilmesine şükranlarımızı sunuyorduk. Bu önemli kültürel operasyonun gerçek mimarlarına da, bu inşaatta çalışan işçilere de minnettarlığımızı nasıl ifade etmeliyiz diye düşünüyorduk.

Konser toplam 60 dakika sürdü. Kemana mikrofon hiç yakışmamış. Gerçek sesin yerini baskın metalik bir ses almış. Piyano iyice geride kalmış elbette. Seçilen parçalar beylik. Sanki bir mahalle arası düğün repertuarı. Zorlasak Serdar Ortaç da çalacaklardı. 10 yıldır ABD’ de yaşayan sanatçı ya hep keman çalmaktan ya da sadece İranlılarla konuşmaktan dil işini çözememiş olduğu için İngilizcesini de algılayamadık. Sanki hiç mikrofonla tanışmamış gibi mikrofonu ağzının içine sokarak patlaya, patlata anlaşılmaz konuşma arzusuna dayanmak zorunda kaldık.

İran’dan utanıyormuş. (Bizden biri es kaza böyle bir laf etse!) Bizi çok seviyormuş hele güzel İzmir’i deyiverince koptu alkış içeride. Sanki perde arkasında rica edilmiş kendisine lütfen İran örneğini bir zahmet anlatıver denmişmiş gibi... Günahları boyunlarına ne isterlerse yapsınlar ama bizi ırkçı, ayrılıkçı, ötekileştirici emellerine alet etmeselerdi.

Konserin ikinci bölümünü de tamamlayan Farid Farjad alkışlarla sahne den ayrıldı, piyanistle birlikte. Döndüğünde Bis yerine kafadan onuncu yıl marşı biz Türklere hediye edildi. Biz de İranlıya kafasına poşu olarak Türk bayrağı taksın diye göğsümüzden bayrak çıkarıp vermeye çalışacaktık ki… Sahneye fırlayan birkaç kadın ve Gediz üniversitesi yetkilisi ellerinde tuttukları bayrağa uygun bir yer bulamayınca, sandalyenin üzerine yaydılar. Gediz Üniversitesi yetkilisinin İzmir için, kültürün baş tacı edildiği en büyük sanat merkezlerinden biri diye söz etmesi de ilgi uyandırdı konuklar arasında. Sanırım “ben önleme metodu” uygulamalı dersinin içinde bulunuyorduk. Sanat ve sanatseverler için bir mabet burası. Her türlü etnik kimlikten uzak, her türlü önyargıdan bağımsız, bütün dillere, dinlere, uluslara, açık evrensel ibadet mekânları buralar. Şimdi ayrılıkların değil aynılıkların buluşturulma zamanı.

Sanatın tek bir bayrağı vardır o da sadece estetik. Rengini yeteneklerinden, duyarlılıklarından, doğadan, yeryüzünün binlerce güzel cıvıltılarından, nimetlerinden ve de kıymetlerinden alır. Sanatın rengi hep evrenseldir. Bayrak töreni ve Onuncu Yıl Marşı vardı da niçin başta İstiklal Marşı çalınmadı ben onu anlayamadım?

Küçük şehrin büyük gafları bunlar.

Dün gece İzmir’in neden büyüyemediğini, neden çocuk kaldığını ve niçin bize taşra dendiğini bir kez daha anladım.

Sevgi ve Saygılarımla,


Pervin Mısırlıoğlu E.
06-12-2009


***

Farid Farjad kimdir?

Farid Farjad, 1938 yılında İran’ın başşehri Tahran’da doğdu. Fars halk müziğinde derin bir birikime sahip olan Farjad, kemanla Batı klasik müziği üzerinde de çalıştı. Bu sayede Fars müziğinin gelişiminde büyük öneme sahip olan Farjad, dünyanın en iyi keman virtüözlerinden biri olarak gösteriliyor. “An Roozha (O günler)” isimli beş albümlük seri sanatçının yayımlanan eserleri arasında, “Golha Orkestrası” adlı kollektif bir albüm de yer alıyor. Parçalarında kendisine Abdi Yamini ve eşi Mitra Tavakkoli Farjad, piyanoyla eşlik ediyor. Farid Farjad, eserlerinde sadece keman ve piyano kullanıyor.
Uyarı

Yorum yazabilmek için üye olmalı ve oturum açmalısınız.

Eğer sitemize üye değilseniz buraya tıklayarak hemen üye olabilirsiniz.

Eğer üye iseniz oturum açmak için buraya tıklayın.

Bu tartışmayı Facebook'ta paylaşabilirsiniz:
Facebook'ta paylaş
0