Kocero
|
ÇOCUĞUNU ÖDÜLLE CEZALANDIRMA
Ödül, bir koşula bağlı olarak verilen ve verilen kişi tarafından cazip görünen bir obje yada etkinliktir. Bir objeyi ödül yapan onun ‘'koşuş'' olarak verilmesidir. Koşul olarak verilmeyen bir obje ödül olmaz.
Bir anne ‘'ben çocuğuma sınıfı geçince ,tablet alacağımı söylemiştim. Almayayım mı ?''diye sordu. Ben de ‘' Şimdi buradan çıkınca bir tablet alın ve bak oğlum sana bir hediye aldım,deyin'' dedim.
Sınıfı geçince tablet alacağım dediğiniz an, tableti bir koşul olarak sunmuş olursunuz. O zaman tablet, ödül olur.. Ama içinizden gelerek tablet alıyorsanız, bu ödül değil, hediye olur. BUDA ÇOCUĞA ZARAR VERMEZ.(Tabii en doğru olan çocuğun kendi harçlığını biriktirerek tabletini almasıdır. Bu durumda çocuk EMEK vermeyi öğrenir.)
EMEK karşılığında verilen obje yada para da ödül değildir. Ay sonunda verilen maaş emeğin karşılığıdır.
Ama para koşul olarak verilirse ,ödül olur.
Örneğin ,maaşına ek olarak ,en çok satış yapan satış elemanı ekstra para, yada pirim alırsa ,bu ödül olur. Çünkü bu ekstra para, en çok satışı yapma koşuluna bağlıdır.
Birde ‘' sosyal ödül'' olarak adlandırılan davranışlar vardır. Bunlarda cesaretlendirme ,takdir etme, övme gibi davranışları içerir.
Sosyal ödül de övgüye bağımlılık ve onaylanma ihtiyacı yarattığı için tehlikelidir. Her insanın kabul görmeye ihtiyacı vardır ama bu yargısız olmalıdır.
SOSYAL ÖDÜL, İÇİNDE YARGI İÇERİRSE ÇOCUĞA ZARAR VERİR.
1-Ödül vererek çocuğu motive edebilirsiniz. Çocuk o işi yapar ama ödül vermeyi bırakınca,
Çocukda o işi yapmayı BIRAKIR.
2-Çocugun o davranışı bırakmaması için sürekli ödül vermeniz gerekir. Bir süre sonra çocuk o ödüle alıştığından ödül de işe yaramaz hale gelir.
3-Ödüle alışan çocuğun beyni dopamin salgılamayı bırakır, YANİ ÖDÜLDEN ZEVK ALMAMAYA BAŞLAR.
4-Çocugu tekrar motive etmeniz için ödülü değiştirmeniz yada dahada büyütmeniz gerekir. Bir noktadan sonrada tıkanırsınız.
5-ÇOCUK ÖDÜLLE İŞ YAPMAYA ALIŞIRSA,KENDİ SORUMLULUGUNDA OLAN İŞLER İÇİN BİLE SİZDEN ÖDÜL TALEP EDER.SORUMSUZLUK BİLİNCİ GELİŞİR.Ö.Bolat
|