Dað
17 Kasým 2012 20:32 / 1531 kez okundu!
BU SAVAÞ NE ZAMAN BÝTECEK?
“Nefes: Vatan Saðolsun”nun açtýðý yoldan ilerlemeye çalýþýyor “Dað”. Karlý arazide pusuya düþürülmüþ, etrafý çevrilmiþ iki askerin dayanýþma öyküsünü anlatýrken, verdiði mesajlarla da tartýþma ortamý yaratýyor. Her þeyden önce askerliði yüceltmesi, PKK savaþýna sadece kanlý tarafýndan bakmasý en fazla eleþtirilecek yönleri.
----------------------------------------------------------------------------------
DAÐ
YÖNETMEN VE SENARYO: ALPER ÇAÐLAR
OYUNCULAR: ÇAÐLAR ERTUÐRUL, UFUK BAYRAKTAR, FIRAT DOÐRULOÐLU
“Nefes: Vatan Saðolsun”nun açtýðý yoldan ilerlemeye çalýþýyor “Dað”. Karlý arazide pusuya düþürülmüþ, etrafý çevrilmiþ iki askerin dayanýþma öyküsünü anlatýrken, verdiði mesajlarla da tartýþma ortamý yaratýyor. Her þeyden önce askerliði yüceltmesi, PKK savaþýna sadece kanlý tarafýndan bakmasý en fazla eleþtirilecek yönleri. Filmin afiþinden baþlayan “bir ölür, bin diriliriz” sloganý her þeyi özetliyor. Merkeze aldýðý farklý sýnýflardan iki askerin sosyolojik incelemesi sonuç olarak biz bütünüz, bölünmeyiz noktasýna geliyor. Farklý dünyalardan gelen iki genç adamýn arasýndaki kýzgýnlýk, itiþ kakýþ, hoþgörüsüzlük mecburiyetler karþýsýnda dostluk ve dayanýþmaya dönerken, ülkenin toplumsal yapýsýna da bir gönderme yapýyor. Askerlerden Oðuz üniversite mezunu, Ýstanbul’un elit kesiminden, kýsa dönem askerlik yapýyor. O’nun farklýlýðý, bedelli askerlik yapabilecek maddi imkanlarý olmasýna raðmen kýsa dönem askerliði tercih etmesi. Tek düze yaþamýnýn dýþýna çýkmak, kendisine birþeyler kanýtlamak peþinde. Bekir ise Ankaralý tam “arýza”, her an karþýsýndakine kafa atabilecek bir tip. Disiplinsizliði yüzünden askerliði uzamýþ, üstlerinin yaka silktiði bir “kaybeden”. Yönetmen ve senarist Alper Çaðlar her iki karakterinin geçmiþ yaþamýna “flashback”ler ile dönüyor. Sýk yaptýðý bu geriye dönüþler lineer (çizgisel anlatým) anlatýmý zedeliyor, heyecaný düþürüyor, seyirci ile arasýna mesafe koyuyor. Belki genç yönetmenin yapmak istediði de mesafeden doðan boþluðu düþünce ile doldurmak.
Düþünce alanýnda ise ne yazýk ki, Türk-Kürt sorununda insani bir yaklaþým ortaya koyamýyor. Birkaç cýlýz mesaj dýþýnda her þey gergin ve acýmasýz. Görsel olarak dað filmlerinin etkileyici kar manzarasý iyi bir arka plan oluþturuyor. Çarpýþma sahnelerindeki geniþ açý çekimler ve psikolojik daralma anlarýný yansýtan yakýn plan kamera çalýþmasý oldukça derece baþarýlý. Diyaloglardaki bol küfür “sahici” ortamý yansýtmak adýna kullanýlsa da, yer yer abartýya kaçýyor. Oðuz karakterini canlandýran Çaðlar Ertuðrul dengeli oyunculuðu ve Jack Gyllenhaal’a benzerliðiyle dikkat çekiyor. Baþtan sona “arýza”yý oynayan Ufuk Bayraktar ise karakterin ruhunu iyi yansýtýyor.
Sonuç olarak “Nefes”in açtýðý yolda ilerlerken “týk nefes” kalýyor “Dað”. Eldeki malzemeyi derinliksiz ve propagandist kullanýyor. Savaþa savaþa bu günlere geldik. Artýk “savaþ ne zaman bitecek?” sorusuna yanýt bulma zamaný. Böylesine çetrefil bir konuda sinema yapanlarýn, ticari kaygýdan veya keskin taraf olmaktan uzak durmalarý gerekiyor.
Emin YEÐÝNBOY
17.11.2012