Daha Ýyi Bir Dünyada/Haevnen - Mutluluk Peþinde/Rabbit Hole

28 Nisan 2011 14:17 / 2092 kez okundu!

 


Emin Yeðinboy'dan iki film birden: Yönetmen Susanne Bier'den þiddeti farklý boyutlarda inceleyen çok yönlü bir film; “Daha Ýyi Bir Dünyada-Haevnen”.
Diðer film ise “Mutluluk Peþinde-Rabbit Hole”. Evlat acýsýnýn geride kalanlar üzerine yaþattýðý travma ve yýkým bir çok filme konu oldu. James Cameron Mitchell bu filmde tarifsiz acýnýn peþine düþüp geride kalanlarýn, bununla nasýl baþ etmeye çalýþtýklarýný anlatýyor.

---------------------------------------------------------------------------------------

DAHA ÝYÝ BÝR DÜNYADA - HAEVNEN

Yönetmen: Susanne Bier

Senaryo: Anders Thomas Jensen

Oyuncular: Mikael Persbrandt, Tyrine Dyrholm, Ulrich Thomsen

“Daha Ýyi Bir Dünyada-Haevnen”, þiddeti farklý boyutlarda inceleyen çok yönlü bir film. Þiddet, aile baðlarý, intikam, hoþgörü, medeniyet ve ilkellik konu içine serpiþtirilmiþ temalar. Geçmiþe bakacak olursak Yabancý Dilde En Ýyi Film Oscarlarýnýn çoðunlukla hakkaniyetli daðýtýldýðýný görürüz, Altýn Küre kazandýktan sonra Oscar’da Danimarka yapýmý “Haevnen” bu yýl herkesin favorisi Inaratu’nun “Biutiful”ýný geride býrakýrken çoðunluðu þaþýrtmýþtý. Ýzledikten sonra bu ödülü neden hak ettiði anlaþýlýyor. Anders Thomas Jensen’in yazdýðý senaryodan yola çýkan yönetmen Susanne Bier paralel kurgular ile Afrika ve Danimarka’dan anlattýðý öyküde meselenin özüne iniyor. Þiddetin özünün geliþmiþlik veya geri kalmýþlýkla deðiþmediðini, sadece uygulama þeklinin deðiþtiðini vurguluyor. Ýnsan þiddetten ne kadar uzak durmaya çalýþsa da eninde sonunda kaçamayacaðýný gösteriyor. Bunun insanýn özünde deðiþmez bir yapý taþý olduðunun altýný çiziyor. Bir yerde þiddete baþvurmadan kötülüðün cezalandýrýlmayacaðýný da, barýþçýl tutumundan ödün vermek pahasýna da olsa, gösteriyor. Ýntikam duygusunu ise þiddetin zirve yaptýðý nokta olarak yorumluyor.

Öykü Elias ve Christian adlarýndaki iki erkek çocuðun iliþkisi üzerine kurulu. Her iki çocuðun da aile sorunlarý vardýr. Elias’ýn babasý Kenya’da mülteci kampýnda iç savaþ maðdurlarýna, gönüllü yardým eden bir doktordur ve yine doktor olan annesinden ayrýlmanýn eþiðindedir. Christian ise kansere yenik düþen annesini kaybetmenin üzüntüsü içindedir. Babasýný annesine yeterince destek olmamakla suçlamakta, bu yüzden içinde biriken öfkeyi de sýk sýk babasýnýn üzerine salmaktadýr. Okulda kendisinden büyük çocuklarýn sürekli tartakladýðý çekingen Elias’a Christian yardým ederken, gösterdiði þiddet ile saldýrgan Sofus’u korkutur ve yaralar. Elias kendisinden çok farklý karakterdeki arkadaþýna özenmeye, onun etkisi altýnda kalmaya baþlar. Christian cesur adým atmak konusunda kararlýdýr ve Elias’ý da birlikte davranma konusunda zorlayýcýdýr.

Kuzey Sinemasýnýn donuk fakat etkileyici atmosferi, ülkeler arasý paralel kurgular ile zenginleþiyor ve tek düze bir anlatýmdan kurtuluyor. Danimarka’nýn soðuk ve sessiz atmosferi, Afrika’dan renkli ve gürültülü kareler ile dengeleniyor. Çocuklar ve ebeveynleri arasýndaki iliþkileri dingin ve derinlikli bir anlatýmla hiç sýkmadan, lafý uzatmadan yansýtýyor Suzanne Bier. Kadýn duyarlýlýðýný hissettiriyor ve kesinlikle didaktizm tuzaðýna düþmüyor. Önceki filmleri “Kardeþler”, “Düðünden Sonra” veya “Yangýnda Kaybettiðimiz Þeyler” insan iliþkilerini mükemmel iþleyen, iyi eleþtiriler almýþtý. Görüntü yönetmeni Morten Soborg’un katkýlarýyla kadife gibi akan bir film. Kuzeyli oyuncularýn her zamanki saðlam ve abartýsýz oyunculuklarý filmin tüm atmosferi ile bütünleþiyor.

***

MUTLULUÐUN PEÞÝNDE-RABBIT HOLE

Yönetmen:
James Cameron Mitchell

Oyuncular: Nicole Kidman, Aaron Eckhart, Dianne West

Evlat acýsýnýn geride kalanlar üzerine yaþattýðý travma ve yýkým bir çok filme konu oldu. “Mutluluk Peþinde-Rabbit Hole” bu tarifsiz acýnýn peþine düþüp geride kalanlarýn, bununla nasýl baþ etmeye çalýþtýklarýný anlatýyor. Terapi gruplarýna katýlmak, onun odasýný olduðu gibi muhafaza etmek, dine dönmek veya tersi isyan etmek, evi deðiþtirmek gibi ne olursa olsun hiçbir þey acýyý dindirmeye gücü yetmiyor. Ebeveynler arasýndaki duygu kaybý, acýyý içinde yaþamak isteði yalnýzlýðý ve þefkatsizliði arttýrýrken, normal yaþamýn birçok standartlarý onlara batmaya baþlar. “Mutluluðun Peþinde” tam bu evrede yaþananlarý, hissedilenleri yansýtmaya çalýþýyor. David Lindsay Abaire’in Pulitzer ödüllü tiyatro oyunundan yine onun senaryosu ile sinemaya uyarlanýrken, yönetmen koltuðunda baðýmsýz sinemadan gelen yetenekli James Cameron Mitchell var. Acýlý anne Becca’yý oynayan Nicole Kidman, soðuk güzelliði ile içinde kopan fýrtýnalarý ve boþluðu ustaca gizlediði bir karakteri canlandýrýyor.

Dört yaþýndaki oðullarýný evlerinin önündeki trafik kazasýnda kaybeden Becca (Nicole Kidman) ve Howie (Aaron Eckhart) bu acýyla mücadele etmede farklý yollara baþvurur. Becca geride kalan eþyalarý ve anýlarý ortadan kaldýrarak acýsýný bir nevi baþkaldýrý ile dindirmeye çalýþýr. Howie ise terapi gruplarý ve eski günlerden yaptýðý video kayýtlarý arasýnda çaresiz ve duygularýnýn esiridir. Becca’nýn oðlunun ölümüne neden olan kazayý yapan lise öðrencisi Jason ile tesadüfen karþýlaþmasý yaþamýnda bazý þeyleri deðiþtirir. Onunla ara sýra buluþarak yaptýðý konuþmalarýn kendisini rahatlattýðýný hisseder.Jason’ýn paralel evrenlerdeki yaþam teorisinden yola çýkarak çizdiði “Rabbit Hole”adýný verdiði çizgi roman, Becca’nýn ilgisini çeker. Teselliyi paralel evrenlerde birbirinden farklý yaþamlara inanmakta bulmaya baþlar. Romanýn kahramaný Alice Harikalar Diyarý’nda olduðu gibi bir tavþan deliðinden girerek paralel evrenlere geçmektedir.

Yaþamýn olumsuz bir yönünü anlatýrken son derece sakin bir anlatým kullanýyor yönetmen Cameron Mitchell. Sinema dünyasýna “Hedwig ve Kýzgýn Çýkýntýsý” ve “Shortbus” gibi sýra dýþý iki baðýmsýz filmle giren genç Mitchell, bu kez deneyimli, ana akýma ait bir yönetmen duruþu sergiliyor. Önceki filmlerindeki çýlgýn rock’n roll havasýndan eser yok. Sade ve gösteriþsiz anlatýmýný zedeleyecek bir duygu sömürüsüne sapmýyor. Her þey mümkün olduðu kadar gerçekçi ve sakin.Kidman ve Eckhart son derece uyumlu performanslar sunuyorlar. Kidman’ýn mesafeli duruþu ve Eckhart’ýn yakýnlaþma çabasý, ölçülü oyunculuklar ile “iyi oynanmýþ” karakterlere dönüþmüþ. Kidman, Becca karakteri ile bu yýl hem Altýn Küre’ye hem de Oscar’a aday gösterilmiþti.


Emin Yeðinboy

24.04.2011

 

Bu yazýyý Facebook'ta paylaþabilirsiniz+:
Facebook'ta paylaþ
0
Yorumlar
Uyarý

Yorum yazabilmek için üye olmalý ve oturum açmalýsýnýz.

Eðer sitemize üye deðilseniz buraya týklayarak hemen üye olabilirsiniz.

Eðer üye iseniz oturum açmak için buraya týklayýn.