ISSIZ ADAM - Emin Yeðinboy
14 Kasým 2008 05:08 / 1761 kez okundu!
KAYIP RUHUN PEÞÝNDE Yönetmen: Çaðan Irmak Oyuncular: Cemal Hünel, Melis Birkan, Yýldýz Kültür Amiyane tabirle ‘damardan’, Çaðan Irmak filmlerini tanýmlayan mükemmel bir sözcük. Bunu bir kez daha ‘Issýz Adam’ ile kanýtlýyor. Ne
Alper, modern kafe-restoran arasý bir mekanýn þef aþçýsý ve sahibidir. Genç yaþta Tarsus’tan geldiði Ýstanbul’da tutunmayý baþarmýþ, iyi para kazanýp günü birlik yaþamaktadýr. Karþý cinsle olan iliþkilerini seks üzerine odaklayýp, uzun süreli birlikteliklerden kaçmaktadýr. Her þey Ada ile tanýþmasýndan sonra deðiþir. Terslenmesine aldýrmayarak Ada’nýn peþinden gider ve aralarýnda duygusal bir iliþki baþlar. Ada ona sevmeyi, okþamayý, þefkati öðretir. Tüm bu duygusallýðýn, sýcaklýðýn ortasýnda özgürlüðü kýsýtlanýyormuþ düþüncesi Alper’in ruhunu sürekli kemirmekte, ona sürekli mutsuzluk aþýlamaktadýr.
Öykü, Ýstanbul’da modern ve özgür yaþamýnýn sürdüðü bir kesimde geçiyor. Para ve sekse dayalý ikili iliþkilerin içini doldurduðu ‘lay lay lom’ bir yaþam. Filmin ilk bölümünde ikili iliþkilerdeki yüzeyselliði sergilemek için kasýtlý olarak kulaða oldukça yapay gelen diyaloglar seçilmiþ. Steril ve göze hoþ gelen mekanlar, renkli fakat ruhsuz yansýyan insanlar atmosferi tamamlýyor. Filmin atmosferini tamamlayan en önemli unsur Türkçe sözlü eski parçalar. Ayla Dikmen’den ‘Anlamazdýn’, Semiramis Pekkan’dan ‘Bana Yalan Söylediler’,Nil Burak’tan ‘Yalnýzým’ gibi seçilen nostaljik parçalar eski Yeþilçam filmlerini anýmsatýyor, duygusallýk yükseliyor.
Alper’de Cemal Hünel, Ada’da Melis Birkan bu modern aþk hikayesinin karakterlerini mükemmel yaþatýyorlar. Yalnýz, sinirli, modern yaþamýn giriþimcisi tipinde Hünel oyunculuk olarak çok baþarýlý. Yer yer iç sýkýntýsýný yansýtmak için abartýlý bir duruþa sahip olsa da Ada’nýn içten, samimi, yaralanmaya müsait karakterine mükemmel bir karþý kutup oluyor. Öykünün kilit karakterini, Alper’in Tarsus’tan gelen annesini oynayan Yýldýz Kültür ise doðal oyunculuðuyla herkesten rol çalýyor. Anne ve oðul arasýndaki iletiþim, konuþamadýklarý Alper’in sorunlarýnýn sadece Ýstanbul kaynaklý olmadýðýný, geçmiþinde de içe kapanýk bir tip olduðunu gösterirken onu seyircinin haksýz infazýndan da koruyor.
Görüntü yönetmeni Gökhan Tiryaki’nin ýþýk ve açý seçimleri tek kelimeyle mükemmel. Son iki Nuri Bilge Ceylan filminin de görüntü yönetmeni olan Tiryaki, önümüzdeki günlerde daha sýk karþýmýza çýkacak gibi.
Çaðan Irmak bu modern aþk hikayesi ile, bilhassa finaliyle seyircisini duygulandýrmayý baþarýyor. Baþa dönecek olursak Irmak yeni bir þeyler keþfetmiyor. Þablonlarý samimi karakterler, iyi oyuncular ve derli toplu bir anlatýmla sunan baþarýlý bir yönetmen. Sinemadan çok farklý tatlar, deneyimler bekleyen sinema tutkunlarý için doðru isim olamayabilir.
14.11.2008