JOKER'ÝN KARA ÞÖVALYE KARÞISINDAKÝ ÖLÜMCÜL DANSI
07 Aðustos 2008 17:22 / 1713 kez okundu!
Batman-Kara Þövalye (Batman-The Dark Knight) Yönetmen: Christopher Nolan Oyuncular: Christian Bale, Michael Caine, Heather Ledger, Aaron Eckart, Gary Oldman Yazýma, son söylenecek olaný en baþta söyleyerek baþlamak istiyorum: ’Batman Kara Þöv
Kendisini bir kurgu harikasý olarak hafýzalarýmýza kazýnmýþ ‘Memento-Akýl Defteri’ filmi ile tanýmýþ, takdir etmiþtik. Gotham kentinin Tim Burton döneminden gelen gotik görüntüsünü çaðdaþ büyük bir kent yapýsýna dönüþtürdükten sonra aksiyon sahnelerini, dijital hilelere baþvurmadan gerçek çekerek öykünün masalsý havasýný kýrdý. Batman’i daha sert ve gerçek bir aksiyon olarak biçimlendirdi. Bunlara yerinde oyuncu seçimleri de eklendi. Christian Bale, Bruce Wayne/Batman çifte kimliðini mükemmel taþýyarak tüm seleflerini solladý. Yanýna monte edilen Michael Caine ve Morgan Freeman gibi iki efsanevi karakter oyuncusuyla iyi bir ekip oldular.
Tüm bu unsurlar yine de ‘Batman –Kara Þövalye’nin baþarýsýný açýklamaya yeterli deðil. Bu bölümde aksiyon film kalýplarýný zorlayan karakterler mevcut her þeyden önce. Ezeli düþman Joker bir kez daha sahne alýyor. Heather Ledger kötülük ve kaos baðýmlýsý bir karakteri müthiþ bir ironi ve ruhla canlandýrýyor. Zekice planlar ile kötülüðü uygulayan bunlardan ruhi tatmin dýþýnda beklentisi olmayan korkunç bir palyaço Joker. Batman onu ne kadar hýrpalarsa hýrpalasýn yine geri gelip sadist planlarýný sahnelemekten býkmýyor. Kýsa bir süre önce yaþamýný kaybeden Ledger unutulmaz bir son karakter çizmiþ. Öykünün diðer bir anahtar karakteri bölge baþ savcýsý Harvey Dent. Aaron Eckart kötülerin peþinde kazandýðý baþarýlar ile kahramanlaþtýrýlmýþ baþ savcý iken yaþadýðý travma sonrasý karanlýk tarafa geçiþ yapan trajik bir figür. Onun öyküsüne, kötülüðü seçmesinin sebeplerine sýfýr noktasýndan itibaren tanýk oluyoruz. Bir önceki filmin iyi fakat tipik memur polisi teðmen James Gordon (Gary Oldman) bu kez oldukça aktif. Artýk olaylar vuku bulduktan sonra olay mahalline gelen ve Batman’in iþleri halletmesini beklemek yerine kendisini ateþin ortasýna atabilen cesur bir karakter. Batman bu kez bir kahraman olarak oldukça yýpranýyor. Varlýðýnýn kötülüðü çaðrýþtýrdýðýna inanan halk onu istemiyor. Bu ara ayný kostümü kuþanmýþ bir çok imitasyonu ayrý bir problem doðuruyor. Bruce Wayne/Batman haklý olarak kendisini geriye çekiyor ve baþarýlý savcýyý daha fazla kahramanlaþtýrmaya çalýþýyor. Ne de olsa zengin yaþamýnda kaybedeceði çok þey vardýr. Fakat bir kez daha karþýsýna hiçbir þeyi kaybetmekten korkmayan kötüler dikilir.
Nolan hiçbir karakterini daha öne çýkarmýyor. Hepsine eþit þanslar vererek karakterler arasýnda mükemmel bir iliþki yaratýyor. Bu süper kahraman filmleri için oldukça alýþýlmadýk bir durum ortaya çýkarýyor. Bir yerde esas kahraman bir anti kahramana dönüþebiliyor veya seyirci kötüyü izlemekten daha fazla keyif alabiliyor.
Bir aksiyon film yazýsýnda aksiyondan hiç bahsetmemek sadece karakterler üzerinde durmak oldukça tuhaf. Batman’in mükemmel araçlarýna bu kez bir motosiklet eklenmiþ. Olaðanüstü bir dizayn. Dijital efektlerden hiç hazzetmeyen Nolan, tüm aksiyon sahnelerini yine gerçek çekmiþ ve bu da tüm sertliðiyle algýlanýyor. Çizgi roman karakterine uygun hýzlý bir kurgu ile zaman ve mekan atlamalarýný kusursuz bir þekilde birbirine ekliyor. Yapýlacaksa tek bir eleþtiri yapýlabilir, o da final bölümü biraz uzun tutulmuþ…
Karakterleri , öyküsü ve aksiyonu ile damýtýlmýþ bir sinema örneði. Oscar kazanan ilk aksiyon olabilir.
07.08.2008