Kazanma Sanatý - Moneyball
13 Aralýk 2011 12:42 / 1895 kez okundu!
Kazanmak sanat mýdýr yoksa risk midir?
Sistem karþýtý karakterleri seven Oscar jürisinin bu yýlki ödüllerde “Kazanma Sanatý”na özel bir ilgi göstereceðinden þüphe yok. Bütününe bakýldýðýnda anlatým olarak orta akým sinemanýn þablonlarýna uymayan,” nevi þahsýna münhasýr” mükemmel bir film var karþýmýzda.
-------------------------------------------------------------------------
KAZANMA SANATI - MONEYBALL
YÖNETMEN: BENNETT MILLER
OYUNCULAR: BRAD PITT, JONAH HILL, PHILIP SEYMOUR HOFFMAN
“Kazanma Sanatý” baþarý ve inancýn iç içe geçmiþ halkalar gibi olduklarýný bir beyzbol takýmýnýn gerçek öyküsünden yola çýkarak anlatýyor. Oakland Athletics takýmýnýn genel menajeri Billy Beane takýmýn yönetim kademesinde kimsenin inanmadýðý hatta karþý durduðu bir programý inatla uygulayarak büyük bir riske girer. Takýmýn baþarýsýzlýðý durumunda tek sorumlu olarak kaybedeceði çok þey olacaktýr.
Aoron Sorkin, Steven Zaillian gibi üstat kadrosundan iki senaryo yazarýnýn kaleminden çýkmýþ hikaye, zeki diyaloglarý yanýnda Billy Beane (Brad Pitt) ile yardýmcýsý Peter Brant (Jonah Hill) arasýndaki iliþkiden güçlü bir þekilde besleniyor. Feleðin çemberinden geçmiþ menajer ile zeki bilgisayar çocuðu arasýndaki karþýt karakterler dayanýþmasý, dramatik akýþa komik anlarý serpiþtiriyor. Brad Pitt ve Jonah Hill karakterlerinde mükemmel oyunculuklar sunuyorlar. Daha çok “Kaza Kurþunu”, “Çok Fena”, “Zor Görev” gibi komedi filmlerinden tanýdýðýmýz þiþman genç Jonah Hill yüzünden düþmeyen ürkek,” bana dokunmayýn” ifadesi, Pitt’in kararlý ve acýmasýz duruþu karþýsýnda kusursuz karþýt karakter yaratýyor.
Amerikan Beyzbol Ligi takýmlarýndan Oakland Athletic þampiyonluða oynayan takýmlarýn üçte biri bir bütçe ile ayakta durmaya çalýþmaktadýr. Yine de çetin ceviz, genelde play-off oynamaya alýþkýn bir takýmdýr. 2001 sezon sonu en iyi üç oyuncusunu baþka takýmlara kaptýrýnca genel menajer Beane yeni bir takým kurmak için sistem karþýtý bir programý uygulamaya karar verir. Tesadüfen tanýþtýðý Yale diplomalý ekonomist Brant yaptýðý bir yazýlým programýnda, ligde oynayan tüm oyuncularýn performanslarýný deðerlendirmiþ ve bir çok oyuncunun sadece ön yargýlar sonucu kötü olarak damgalandýðýný bulmuþtur. Bu durumda az paraya iyi oyuncu bulma þansý yüksektir. Beane elindeki imkanlarý deðerlendireceðine yardýmcý olabilecek bu programýn verilerine göre takým kurmaya karar verir. Altýnda çalýþan teknik ekip ayný görüþte deðildir. Onlarýn kriterlerinde, oyuncularýn eþlerinin güzelliði bile önemlidir. Beane saðlam durmak zorundadýr çünkü tek baþýnadýr.
Sistem karþýtý, riske dayalý bir duruþun getirdiði izolasyonu Brad Pitt mükemmel yansýtýyor. Kariyerinde yakýþýklýðýna iliþtirilmiþ rollerde gözükmemeye özen gösteren oyuncu, kariyerinin en olgun performanslarýndan birisini gösteriyor. Kendisine yazýlmýþ rolün baþarýya sevinen onunla gurur duyan bir karakterden çok onun iç dünyasýný, tek baþýna yaþadýklarýný yansýtan olmasý dikkat çekici bir performans için elini kuvvetlendiriyor. Bize çok uzak bir takým oyunu olan Beyzbolün karmaþýk kurallý saha içi dinamiðinden çok, orada kazanmak için yapýlanlara odaklý hikaye, sonuç olarak bireysel bir zaferin aþýladýðý iyi duygulara teslim edilmiþ. Biyografik filmlerdeki sade ve etkileyici anlatýmý ile “Capote” den tanýdýðýmýz yönetmen Bennett Miller bu konudaki ustalýðýný bir kez daha kanýtlýyor. Sadeliði, karakterlerin iç ve dýþ patlamalarý ile destekliyor. En etkileyici sahneler olarak sahada hoplayan zýplayan kazanan takým görüntülerinden çok Pitt’in kýzýyla birlikte olduðu, örneðin kýzýnýn ona gitarýyla þarký söylediði, uðursuz saydýðý için seyretmediði maçlar sýrasýnda yaptýðý þuursuz davranýþlardan veya baþarýsýzlýklardan sonra oyuncularý ile yaptýðý konuþmalar akýlda kalýyor.
Sistem karþýtý karakterleri seven Oscar jürisinin bu yýlki ödüllerde “Kazanma Sanatý”na özel bir ilgi göstereceðinden þüphe yok. Bütününe bakýldýðýnda anlatým olarak orta akým sinemanýn þablonlarýna uymayan,” nevi þahsýna münhasýr” mükemmel bir film var karþýmýzda.
Emin YEÐÝNBOY
12.12.2011