Prometheus
12 Haziran 2012 12:55 / 1960 kez okundu!
PROMETHEUS BU KEZ YARATMIYOR, ARAÞTIRIYOR
Scott türler arasýnda (baþarý) ile dolaþan bir yönetmen olarak tanýnýr, detay ve görsellik konusundaki mükemmelliyetçiliði Prometheus’da bir kez daha kanýtlanýyor. Evrenin düzenini ve düzenleyenleri gösterdiði veya finaldeki insan taslaðý ve yaratýk arasýndaki mücadele filmin en unutulmaz görsel anlarý oluyor.
-------------------------------------------------------------------------------------
PROMETHEUS
YÖNETMEN: RIDLEY SCOTT
SENARYO: JON SPAITHS, DAMON LINDELOF
OYUNCULAR: MICHAEL FASSBENDER, NOOMI RAPACE, CHARLIZE THERON, GUY PEARCE
FÝLMÝN NOTU: 5 (5 üzerinden)
Ridley Scott 1979’da yönettiði “Alien-Yaratýk” ile mitolojisi unutulmayacak bir uzay yaratýðýný sinema dünyasýna kazandýrdý. Filmin baþýnda yaratýðýn John Hurt’ün göðsünü yararak dýþarý fýrladýðý sahne en sarsýcý sinema anlarýndan birisi olarak hala anýmsanýr. Scott’un baþtan sona yaratýðý göstermekten çok, hissettirmesi, her an ortaya çýkabilecek tehlike ile seyirciyi baþ baþa býrakmasý ürperten bir baþarý oldu. Arkasýndan farklý yönetmenler tarafýndan çevrilen üç devam filmi ile tüm zamanlarýn en baþarýlý ve ilgi toplayan serilerinden birisine dönüþtü “Alien”. Devam filmlerinin de James Cameron, David Fincher, Jean Pierre Jeunet gibi üst düzey yönetmenlerin imzalarýný taþýdýðýný da anýmsayalým. Scott “Prometheus” ile yeniden “Alien-Yaratýk” köklerine dönüyor, daha önce yanýtlanmamýþ sorulara yanýt arýyor. Yaratýðýn baþarýsýnda tasarýmcýsý H.R.Giger’in “diþli vajina” korkusundan yola çýkan ilkel kabileler ait bir mitten yola çýkarak yarattýðý tasarým oldu.
Alt metinlerinde insanýn varoluþuna kadar uzanan öykü, Alien’ýn ilk oluþumu ile serinin en baþýna geliyor. Scott kendi kurgusu ile 2003’de DVD olarak sunduðu “Alien” deki kurguyu izliyor. O zamanki “Nostromo” ticari uzay aracýnýn yerini bu kez “Prometheus” alýyor. Yýl 2093, araç uzayýn sonsuz karalýðýnda, yýldýzlarýn arasýnda yol alýyor. Mürettebat baðlý olduklarý þirketin adamlarý; kaptan Janek (Idris Elba), yönetici Vickers (Charlize Theron) ve android David (Michael Fassbender) yanýnda yine para kazanmak için yola çýkmýþ tiplerden kurulu. Ekibe bilim adamý olarak iki arkeolog Elisabeth Shaw (Noomi Rapace), Charlie Holloway (Logan Marshall Green) yer alýyor. Her iki arkeolog maðara araþtýrmalarýnda farklý medeniyetlerin maðara duvarlarýnda insan ve uzay arasýnda iletiþimi simgeleyen resimleri bulmalarý, yaþamýn uzayda baþladýðýna dair varsayýmlarýný güçlendirmiþtir. Þirketin sahibi Peter Weyland’ta (Guy Pearce) insan varoluþunun köklerinin uzayda olduðuna inanmaktadýr, bu seyahatte arkeologlarýn yardýmýyla kanýtlara ulaþmanýn beklentisi içindedir. Seyahatin hedefi çok uzaklardaki LV-223 gezegeninde araþtýrmalar yapmaktýr. Araç gezegene iner ve araþtýrma ekibi koruyucu giysileri içinde araþtýrmalara baþlar. Girdikleri uzun ve labirent maðara sürprizlere gebedir.
Aracýn inmesi, mürettebatýn uyanmasý, araþtýrma ekibinin maðaraya girmesi aynen ilk filmin kurgusunu izleyen sekanslar. Araç ticari bir þirkete baðlýdýr, iki arkeolog dýþýnda kimsenin bilimsel hedefi filan yoktur, çoðunluk çalýþýp para kazanýp sað salim eve dönme peþindedir. Bu durum bireyselliði ön plana çýkarttýðýndan, sýkýntýlý durumlarda herkes bir diðerinden kolayca vazgeçebilir. Vahþi kapitalizm gelecekte de duruma aynen hakimdir. Bu haliyeti ruhiye filmin gerçekçi yapýsýna katkýsý olan önemli unsurlardan birisidir. 1979’dan bu yana deðiþen sinemasal teknoloji filmin her karesine damgasýný vurmasý gözden kaçmýyor. Gerek uzay aracýnýn iç tasarýmý (dýþtan yetmiþli yýllarýn uzay araçlarýný anýmsatýyor), kullanýlan iletiþim aletleri, uyuma küvezleri, týbbi yardým makinesi v.s. iki binli yýllarýn ilerlemiþ tasarýmlarý olarak hayranlýk uyandýrýyor. Avatar sonrasý çekilmiþ en mükemmel 3D bilimkurgu olduðu tartýþýlmaz.
Alien mitolojisini harmanlayan felsefevi alt yapý Prometheus adýnda gizli. Tanrýlarýn ve Titanlarýn savaþýndan sonra Zeus insan yaratma iþini Prometheus ve kardeþi Epimetheus’a verir. Prometheus insanlarý diðer canlýlardan üstün kýlacak, Tanrýlara eþdeðer nitelikler verir. Bu durum Zeus’u öfkelendirir onu daða zincirletir ve ciðerini kartala yedirtir. Prometheus uzay aracý da mitolojik efsaneden yola çýkarak insanýn varoluþunun kökenine doðru bir yolculuk yapar. Filmin açýlýþýnda bir uzaylýdan kopup gelen DNA’nýn suda protein sentezini gerçekleþtirerek ilk hücreyi oluþturmasý filmin izlediði, araþtýrdýðý görüþü ortaya koyuyor.
Scott türler arasýnda (baþarý) ile dolaþan bir yönetmen olarak tanýnýr, detay ve görsellik konusundaki mükemmelliyetçiliði Prometheus’da bir kez daha kanýtlanýyor. Evrenin düzenini ve düzenleyenleri gösterdiði veya finaldeki insan taslaðý ve yaratýk arasýndaki mücadele filmin en unutulmaz görsel anlarý oluyor.
Oyunculuklara gelince Noomi Rapace yeni bir Ripley olur mu bilinmez, fakat fiziksel olarak çok zor gözüken bir iþin altýndan baþarý ile kalkýyor. Bilgili bir android David rolünde Michael Fassbender karakterler arasýnda en öne çýkaný. “Arabistanlý Lawrence” da Peter O’Toole’a fizik olarak benzemeye çalýþan robot karakterde özgürce davranan, nerede ne yapacaðý belli olmayan gizemli bir portreyi baþarý ile çiziyor. Charlize Theron þirket yöneticisi Meredith Vickers’da soðuk, ifadesiz ve acýmasýz bir karakter yaratýyor. Þirket sahibi Weyland karakterini tanýnmayacak bir makyaj maskesi altýnda Guy Pearce oynuyor.
Sonuç olarak söylenecek son söz; bilimkurgu ve gerilimi harmanlayan en iyi filmlerden birisi olmaya aday. Sadece Alien takipçilerini deðil herkesi etkileyecek bir film.
Emin YEÐÝNBOY
10.06.2012
Son Güncelleme Tarihi: 18 Haziran 2012 13:26