VAVÝEN
29 Aralýk 2009 16:41 / 3154 kez okundu!
KASABA YAÞANTISINDAN ÝNSAN MANZARALARI
Birçok filozof sanatýn doðanýn taklit edilmesi sonucu doðduðunu iddia eder. Öykünmek bu durumda sanatýn vazgeçilmez bir parçasýdýr demek yanlýþ bir tanýmlama olmuyor. Ufak ayrýntýlar yerli yerine oturduðu zaman öykünülen her eser yepyeni bir karaktere bürünebilir.
YÖNETMEN: YAÐMUR VE DURUL TAYLAN
SENARYO: ENGÝN GÜNAYDIN
OYUNCULAR: ENGÝN GÜNAYDIN, BÝNNUR KAYA, SETTAR TANRIÖÐEN, SERRA YILMAZ.
Taylan Kardeþler kendileri gibi kardeþ olan Coen’lerden öykündükleri bir küçük kasaba hikayesinde, ayrýntýlarý ustaca iþleyerek baþarýlý bir filme imza atmýþ. Sýradan insanlarýn yaþamýndan çýkarýlan bir dilim sade, sessiz fakat nereye gideceði merak edilir bir dille anlatýlýyor.
Sinemamýzda kara komedilere sýk rastlanmaz, hele incelikle çevrilmiþ olaný yoktur bile denilebilir. Taylan kardeþler bu türün en büyük özelliði olan komedi ve gerilim arasýndaki çizgiyi mükemmel çiziyor. Her karakterin bir yanýný gölgede býrakýp sonraki adýmý merak edilir hale dönüþtürmeyi baþarýyor. Öykünün çok sert iniþ çýkýþ içermemesi bu yüzden akýþýn tekrarlara sýðýnmasý bile oyuncularýn dört dörtlük performanslarý ile göz ardý edilebilir bir hale dönüþüyor.
Avrupa Yakasý’nýn Burhan Altýntop’u Engin Günaydýn bu kez yaþamýndan daha doðrusu evliliðinden mutlu olmayan bir adamý kendine özgü üslubunda mükemmel canlandýrýyor. Ciddiyet ve gülünç olma sýnýrýnda trajikomik bir karakteri onun stilinde oynamak her oyuncunun baþarabileceði bir iþ deðil. Canlandýrdýðý Celal karakteri esasýnda seyircinin nefret edebileceði kötülüðün karanlýk tarafýna geçmiþ bir karakter. Coen’lerin ünlü Fargo (1996) filminde karýsýný kayýnpederinden fidye koparabilmek için kaçýrtan þaþkýn damat Jerry bir Lundegaard (William H.Macy) karakterine yakýn duran kötü bir koca. Tek handikapý seyircinin onu görünce otomatikman gülmeye hazýr olmasý. Diðer taraftan bu durum oynadýðý karakterin antipatik olma yüzdesini düþürüyor.
Senaryosunu Engin Günaydýn’ýn yazdýðý Vavien’de diðer dikkat çeken performans Binnur Kaya’nýn oynadýðý Sevilay karakteri oluyor. Kocasýnýn aðzýnýn içine bakan, onun yaptýklarýný yüzüne söyleyemeyen, içini yakýn arkadaþlarýna döken küçük Anadolu kasabasýnýn ezik kadýný. Babasýnýn Almanya’dan gönderdiði paralarý kocasýndan gizli biriktirmesi en büyük sýrrý. Celal’in tüm aþaðýlamalarýný aile gelenek ve görenekleri çerçevesine sokarak, göðüs geriyor. Kadýn seyircilerin hemen sempatisini kazanan bir karakter oluyor Sevilay. Gerçekte bu kadar az karakter ile bir filmi götürmek ancak oyuncularýn mükemmel performanslarý ile olabilirmiþ. Ve bu da oluyor.
Kasaba yaþantýsýnýn sýkýþmýþlýðýný, tek düzeliðini yansýtmayý baþarýyor Vavien. Herkesin herkesi izlediði, sosyal yaþantýnýn piknik ile sýnýrlandýðý sýkýcý bir yaþam. Mekan olarak seçilen Tokat’ýn Erbaa (Tokat Günaydýn’ýn memleketi) ilçesi mükemmel bir seçim olmuþ.
Filme baþtan sona hakim kara mizahýn daha sert, daha sürpriz bir final yapmasý beklentimdi. Sanki öyle bir finale cesaret edilememiþ, standart katarsis duygusu tercih edilmiþ gibi duruyor. Sade öyküleri anlatmak zor bir iþtir ve Vavien ekibi bunun üstesinden gelmeyi baþarýyor.
Seyircinin ilgisini fazlasýyla hak eden bir film Vavien.
Emin Yeðinboy
25.12.2009