Yaþamýn Karanlýk Köþeleri - Önüm Arkam Suretlerle Çevrili
05 Ekim 2009 00:09 / 1635 kez okundu!
Emin Yeðinboy'dan vizyondan 2 film birden: Çaðan Irmak'tan Karanlýktakiler ve Jonathan Mostow'dan Suretler. Ýyi seyirler...
*****
YAÞAMIN KARANLIK KÖÞELERÝ
KARANLIKTAKÝLER
Yönetmen: Çaðan Irmak
Oyuncular: Erdal Akakçe, Meral Çetinkaya, Derya Alabora.
Çaðan Irmak kasvetli bir film ile döndü. Kasvet, baþ karakterlerin yarattýðý patolojik ruh durumlarýndan kaynaklanan bir durum. Sokaða adým atamayan, dýþ dünyayý kötülük dolu olarak gören obsesif kompulsif bir anne Gülseren Haným (Meral Çetinkaya) ve ona baðýmlý oðlu arasýndaki iliþkiyi anlatýyor Irmak. Dýþ dünyayý evinin penceresinden seyreden anne, ben-merkezciliði ile oðlu Egemen’i de yaþamdan koparmýþtýr. Onun kaprislerini karþýlayarak sürdürdüðü baðýmlý yaþam Egemen’i de yaþama sevincinden yoksun, sadece iþyeri ve ev arasýnda süren bir yaþama mahkum etmiþtir. Egemen’in yaþadýðýný hissettiði tek yer çalýþtýðý reklam ajansýdýr. Reklam ajansýnýn sahibesi Umay’a dýþa vuramadýðý bir aþk duymaktadýr.
Bu hastalýklý anne oðul iliþkisine referans olabilecek Robert Aldrich’in ünlü klasiði “Bebek Jane’e Ne Oldu”daki Bette Davis (Jane), Joan Crawford (Blanche) veya Michael Haneke’nin “Piyano Öðretmeni”ndeki otoriter anne ve kýzý arasýndaki iliþkiler anýmsanabilir. Dram ve psikolojik gerilimi, buruk bir mizah duygusu içinde harmanlayan Irmak, böyle bir öykü için þart olan karakter irdelemelerinde son derece baþarýlý. Anne ve oðul dýþýnda reklam ajansý sahibi Umay (Derya Alabora), büyük þehir jangýlýnda mücadele eden yalnýz kadýn profilinde mükemmel iþlenmiþ. Karakterlerin sürüklediði öykü, büyük iniþ ve çýkýþlar göstermeden her þeyin açýklandýðý final bölümüne kadar mükemmel akýyor. Yaþadýklarý eski iki katlý ev kasvet atmosferini tamamlayan adeta üçüncü bir karaktere dönüþüyor. Çaðan Irmak gerek karakter biçimlendirmede, gerek mekan seçimlerinde baþarýlý olduðunu bir kez daha ispatlýyor. Her þeyden öykü anlatmanýn film yapmada ne kadar önemli olduðunu biliyor. Ýçe kapanýk, yaþamdan korkan Egemen karakterinde Erdal Akakçe, annede Meral Çetinkaya abartýlý performanslarýna raðmen filmi baþtan sona mükemmel sürüklüyorlar.
Önceki filmleri kadar giþe baþarýsýna ulaþamayacak olsa da, Çaðan Irmak’ýn en olgun filmlerinden birisi olacaðý kesin.
*****
ÖNÜM ARKAM SURETLERLE ÇEVRÝLÝ
SURETLER-SURROGATES
Yönetmen: Jonathan Mostow
Oyuncular: Bruce Willis, Radha Mitchell, Rosamund Pike, James Cromwell
Suretler-Surrogates biçim ve içerik olarak (sürpriz bir þekilde) tatmin edici bir film. Gerçek sahipler evde bir koltukta uzanýrken suretlerinin sokaklarý, iþyerlerini doldurduðu bir dünyayý düþleyin. Pürüzsüz ciltler, yakýþýklý/güzel, atletik/seksi suretler (robotlar) estetik bir dýþ dünya sunuyor. Gerçekler evden beyin dalgalarý ile dýþarýdaki robotlarýný yönetirken kendileri yaþamýn normal akýþý içinde yaþlanýp, pörsüyor. Sadece güven içindeler. Kendilerini dýþ dünyada genç ve güzel suretlerin temsil etmesiyle mutlu olmaya çalýþýyorlar. Gerçek ruhlarýn yalnýzlýðý bu teknolojik mastürbasyon arkasýnda saklanýyor. Ýnsan ruhunun böyle genç suretlere ihtiyacý var mý? Plastik cerrahi patlamasý, botoks iðnelerin vitamin muamelesi görmeye baþladýðý modern yaþam, insanlarýn genç suretler aramasýnýn bir ifadesine denk düþmüyor mu? Boþ suratlar, rengarenk yaþamlar… Düþünün ayný evde karý ve kocanýn suretleri ortada dolanýyor. Genç ve seksi robotlarýn sürdürdüðü bir evlilik. Gerçek vücutlar ayda yýlda bir karþýlaþýyor. Bilgisayar ortamýnda kurulan dostluklar gibi… Kim kiminle konuþtuðunu bilmiyor. Karþýdaki suret mi, gerçek mi? Güzel ve alýmlý duran bu vücut acaba o mu? Sanal alemde dolaþan kimlikler kime ait? Ne kadarý gerçek? Gözükmek, gözlemek, gözlenmek tutkusunun yaþama yansýyan þeklini resmediyor suretler.
Robert Vendetti’nin ayný adlý çizgi romanýndan uyarlanan öyküde tüm kaos, robotlarý bulan ve üreten þirketin sahibi Canter’in (James Cromwell) oðlunun suretinin öldürülmesiyle baþlar. Sureti öldüren uzaktan yöneten, gerçek insaný da beynini eriterek öldürmeyi baþarmýþ yeni bir silahtýr. Durumu aydýnlatmak görevi iki FBI ajaný olan Greer (Bruce Wills) ve Peters’e (Rada Mitchell) verilir. Ajanlar suretler yoluyla insanlarý da öldürmeye baþlayan bu silahýn peþine düþer. Ajan Greer sureti yok edilirken beyninin daðýlmasýndan son anda paçayý kurtarýr. FBI kendisini güvenlik nedeniyle görevinden alýr. Greer suret kullanmadan, eti ve kemiðiyle sokaða çýkar ve gerçeðin peþine düþer. Þehrin bir bölümünde ise robot kullanmayý reddeden insan toplumu izole bir yaþam sürüp, savaþ yeminleri etmektedir. Silahý kullanan tetikçinin bu bölge ile bir iliþkisi vardýr.
Jonathan Mostow, Terminatör serisine eklediði üçüncü, en zayýf halka ile tanýnan bir yönetmen. Hatta Terminatör serisini bitiren adam olarak da adlandýrýldý. Suretler’de anlatým ve aksiyon olarak dengeli bir film sunuyor. Robotlarýn maskelerinin altýndaki metalik bedenlere ters düþen renkli bir dünya yaratmýþ. Hepsi sosyete dergilerinin sayfalarýndan fýrlamýþ gibi duruyorlar. Aksiyonun dozunun çok yüksek olmamasý öykünün toplumsal yönünü ön plana çýkarýyor.
Matrix ve Dark City gibi kültleþmiþ bilim kurgu filmleri Suretler ile yakýn akrabalýk baðlarý içinde. Her canlýnýn klonlanabileceði bir dönemde suretlerin robot olmasý oldukça nostaljik kalýyor. Eli yüzü düzgün bilim kurgunun nostaljik dönemlerine yakýn duran bir film.
Emin Yeðinboy
05.10.2009