POLÝTÝK EGEMENLÝK SEMBOLÜ OLARAK AYASOFYA
12 Temmuz 2020 17:41 / 3051 kez okundu!
"Ayasofya, zaten Roma (Bizans) Ýmparatorluðu için bir dini mabetten daha fazlasýydý, imparatorluðun sembolü idi. Zira, Ortodoks Hristiyanlýk üzerine þekillenmiþ bir devletten bahsediyoruz. Onlarýn medeniyetinin niþanesi gibi düþünün.
****
POLÝTÝK EGEMENLÝK SEMBOLÜ OLARAK AYASOFYA
Ayasofya konusuna bakýþým, ne bugünün seküler bakýþý ne de dini açýdan bakýþý içermektedir çünkü Ayasofya konusu siyasidir ve geçmiþten günümüze kadar gelen medeniyetler çatýþmasýndaki egemenlik sembollerinden biridir.
Ayasofya, zaten Roma (Bizans) Ýmparatorluðu için bir dini mabetten daha fazlasýydý, imparatorluðun sembolü idi. Zira, Ortodoks Hristiyanlýk üzerine þekillenmiþ bir devletten bahsediyoruz. Onlarýn medeniyetinin niþanesi gibi düþünün.
Bu durumda Ýslâm'ýn en güçlü devleti olan Osmanlý'nýn Ýstanbul'u fethiyle, Ayasofya'yý mülkiyetine aldýktan sonra camiye çevirmesi son derece doðal bir hak deðil mi?
Endülüs Emevileri, savaþý kaybettiðinde de oradaki camiler, Ýslam eserleri yok edilmiþ, bir þaheser olan Kurtuba Camii de katedrale çevrilmiþti.
Fetihlerin, zafer ve yenilgilerin bir sonuçlarý yok mudur tarihte?
Asýl 500 yýllýk caminin ve fethin sembolünün, 1934 yýlýnda hangi saikle müze olduðu sorgulanmalý. Ýstanbul'un fethi, dünya tarihinde önemli yeri olan bir imparatorluðun sonu, yeni bir dönemin baþlangýcý. Sýradan bir þey deðil; kaybeden için de kazanan için de...
Sadece dini açýdan bakýlsaydý, Ýstanbul'da o dönemde yapýlmýþ çoðu kilise günümüze gelmez ve hatta son yýllarda onarýlýp özen gösterilmezdi.
Ortodoks Hristiyanlarýn duygusal tepkileri; kendilerinin geçmiþlerini, haçlý seferlerinde yaptýklarýný, hatta günümüzde talan ettikleri coðrafyalarý anlamalarýna vesile olsun...
Güldalý COÞKUN