Neden tartýþýrýz?
18 Aralýk 2013 14:07 / 1604 kez okundu!
Konuyu rahatlatmak adýna, biraz tartýdan bahsetmek istiyorum.
Tartýda dikkat etmemiz gereken en önemli neden, denkliði, dengeyi yahut eþitliði saðlamaya çalýþmaktýr. Yani hak edene hak ettiðini vermeye çalýþmaktýr.
Unutmayalým ki, nasýl veren el, alan elden üstünse, tartýþmada da,
hoþgörü sahibi asil insanlar;
1- Ýlgisizlik gelir diyebiliriz. Ya hor görü sahibi aciz ve cahil insanlardan öylesine üstündürler.
Çoluðunun çocuðunun rýzkýný helal yoldan kazanmak için çalýþan bir insan, evine gelince güler yüz tatlý dille karþýlanmak ister. Kendisiyle ilgilenilsin ister.
Öyleyse tartýþma nedenlerinin baþýndada yeterince gösterilmeyen ilgisizlik bir gün gelir tartýþmaya sebep olabilir. Ýlgisiz davranýþlar genelde sorumsuzluktan doðar.
2- Sorumsuz davranýþlar da ayrýca bir tartýþma nedenidir.
3- Olayý veya içinde bulunduðu þartlarý kabullenmemek yani kadere itiraz da, bir tartýþma nedenidir. Bunun temelinde, manevi bir bilgisizlik veya cehalet yatar.
Cahil insanlar kadere, olaylara hep itiraz ederler bilhassa itaati hiç benimsemezler.
4- Bir konu hakkýnda öðrenme veya bilgilenme sorularý sorarak bilgilenmek yerine, üstün gelme, üstün olma duygusu yüzünden,
“Benden daha iyi bilen, yapan veya uygulayan yoktur” düþüncesinin verdiði bencillikle, Suçlama, yargýlama, ayýplayýp kýnama sorularý tartýþmaya neden olur.
Halbuki üstünlük takvadadýr. Yani sakýnmada, korunmada kýsaca Yaratan adýna düþünebilmededir. Yaratan onu böyle yaratmýþ, diyebilme olgunluðudur.
Olgunluk odur ki, kendisini baþkasýnýn yerine koyabilme sanatýdýr.
5- Bilgisine, tecrübesine, hürmet edilmediðini gören ya da algýlayan insan tartýþýr. Ýlme, irfana, bilgi yahut tecrübeye saygýsýzlýk bir tartýþma nedenidir.
6- Baskýn nefsin istek ve arzularýyla hareket etmek tartýþmaya neden olur. Bütün tartýþmalarýn temelinde, nefs-i emarenin (emir veren nefsin) baskýn istekleri vardýr. Kýsaca her þey, benim istediðim veya düþündüðüm gibi olsun hakimiyeti, tartýþma nedenidir.
7- Fakirlik veya rýzýk korkusu, yani ekonomik darboðaz içinde bulunmak, bir tartýþma nedenidir. Halbuki Rabbim rýzký, dilediðine çok dilediðine az, dilediðine de hiç vermez. Bu sabýr, þükür, zikir imtihanýdýr. Tabii bilene..!
Öyleyse özet olarak, tüm tartýþmalarýn, bilgisizlikten, ilgisizlikten, teslimiyetsizlikten, itirazdan, itaatsizlikten, sorumsuzluktan, doðduðunu unutmayalým.
Muhalefeti, muhabbetinin içinden sunanlara ve uygun olmayan tartýþmalardan uzak duranlara selam olsun.
Mahir EYÜBOÐLU
25.11.2013