ORUÇ KIÞIN MI TUTULMALI? - Dr. Mahmut Tolon
01 Ekim 2008 09:06 / 1708 kez okundu!
Yaz orucunun kýþ orucundan daha zor olduðunu her Müslüman bilir. 1993’te Milliyet gazetesine Ramazanýn týbbi açýdan etkileri üzerine bir makalede dünyadaki çeþitli oruç alýþkanlýklarýndan, yaz aylarýnda tutulan orucun, saðlýklý olanlarda bile ci
Chance Dergisi 2007 yýlý ilkbaharý ikinci sayýsýnda, Duke Üniversitesi’ndeki istatistik hocasý Prof. Michael Lavine, derginin editörü olarak dergideki bir çalýþma hakkýnda þu satýrlarý yazdý: … Yazarlar “Türkiye’deki trafik kaza verilerini, Ramazanýn bir etkisi olup olmadýðý açýsýndan araþtýrdýlar. Birçok Müslüman Ramazanda gündoðumundan günbatýmýna kadar oruç tutmaktadýr.”
“Oruç tutmak vücudun su oranýný azalttýðýndan dikkatin de azalmasý ile daha fazla trafik kazasýna neden olabilir ya da oruç saðlýklý olabileceðinden dikkatin artmasýna ve daha az kaza olmasýna neden olabilir veya orucun etkisi kayda deðer bir veri ortaya çýkartmaz”.
“Bulgular, kayda deðer bir etki olduðunu ve bu etkinin ramazanýn yýlýn hangi mevsiminde olmasý ile ilgili olduðunu düþündürmektedir.”
21 yýllýk kaza oranlarýnýn araþtýrýlmasýnda, genelde ramazan aylarýna denk gelen aylarda trafik kazalarýnda bir artýþ bulunurken, kýþ aylarýnda ise kýsmen ramazan aylarýnda anlamlý bir azalýþ bulunduðu görüldü.
Tabii bu konunun baþka bilim insanlarý tarafýndan teyit edilmesi ve sonra din âlimleri tarafýndan gözden geçirilmesi gerekir. Saðduyu ve ortak akýl, ramazanýn kuzey yarýmkürede günlerin en kýsa olduðu aralýk ayýnda sabitlenmesi halinde hem orucun faydalarýnýn en fazla olduðu bir döneme denk gelmesi hem kültürler arasý anlaþmanýn artacaðýný düþündürebilir.
Bakalým bilim insanlarý bu konuda önümüzdeki yýllarda hangi neticelere varacaklar?
Hüsamettin Cindoruk ile konuyu görüþtüðümde kendisinin bilgisinin kýsýtlý olduðunu fakat babasýndan duyduðuna göre Hz. Muhammed zamanýnda ramazanýn bir kýþ ayýnda sabit olduðunu ve hicri miladi takvim geçiþinde döner hale geldiðini hatýrladýðýný söyledi.
Orucun yaþamý uzatýcý bir etkisi olduðu giderek bilim tarafýndan da kanýtlanýyor. Fazla susuzluðun zararlarý da ayni þekilde.
Museviler nasýl çözmüþler:
“Sevgili Ýzmir beni taný” kitabýnda Sara Pardo çözümü yazýyor: Museviler ay ve güneþ arasýndaki çeliþkiyi 19 yýllýk sürede 7 kez bir ay ekleyerek düzeltiyorlar. Ýlimden faydalanmamýzýn artýk zamaný ve “hazik” ellerin bu iþe el atmalarý gerek diye düþünüyorum.
Bir insan bir tek mevsimde doðar veya rahme düþer ve tüm psikolojisi doðduðu mevsimden de etkilenir, bir sene kýþýn veya 30 sene sonra yazýn doðmasý biyolojik olarak mümkün deðildir.
Ramazan veya Þeker bayramýnýn isminin tartýþýlmasýndan ziyade Aralýk ayýnda sabitlenmesi bu günkü Türk din alimlerinin dünyaya anlamlý bir barýþ mesaji vermelerini de beraberinde getirecektir.
Ramazan veya Þeker bayramýnýzý kutluyorum.
01.10.2008
Hâzik: Mütehassis, uzman